Vägen till Försvarsmakten

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Hur många dog i de stora, hemska krigen?

Av Rickard Åkerlund - 22 oktober 2011 16:38

Just nu pågår det mycket krig i världen och väldigt många dör dagligen som en följd till detta. Jag hoppas att vi en dag kommer få en lösning på detta men för att det ska funka måste alla, såväl civila och politiker såväl som militären hjälpa till. Tänkte jag skulle skriva om hur många som dött i några stora krigen genom tiderna. Siffrorna är skrämmande!


Första Världskriget (1914-1918) 
Antal döda: Mer än 9 miljoner människor


Andra Världskriget (1939-1945)
Antal döda: Mer än 60 miljoner människor


Vietnamnkriget (1957-1975)
Antal döda: ca 2 miljoner människor


Nu nämnde jag bara tre krig här, finns så många andra fler krig och konflikter att tala om. Jag kan ju också nämna några av de stora massmördarna genom tiderna som haft politisk och militär kontroll. Läs och häpna.. åter igen är siffrorna grymt hemska!


Mao Ze-Dong (1893-1975)
Antal dödade: ca 78 miljoner Människor

Josef Stalin (1878-1953)
Antal dödade: ca 20 miljoner människor


Adolf Hitler (1889-1946)
Antal dödade: Över 6 miljoner människor 

Pol Pot (1925-1998) 
Antal dödade: ca 1,7 miljoner människor



 

 
 
Ingen bild

tompa

22 oktober 2011 19:20

Djingis khan, mongol kung. Tog kol på 1 tredjedel av jordens befolkning eller något. En stad som han intog med en armé på 100.000 man så fick varje soldat order ATT komma till baka med 100 öron.

Rickard Åkerlund

22 oktober 2011 21:23

Djingis Khan levde för typ 700 år sedan... hur många människor levde på den tiden? en tredjedel är nog mindre än det låter kanske?

Dessutom känns det onödigt att ha med tusen år gamla gubbar. Men visst, han var ju inte så hygglo precis :)

 
Ingen bild

lisbeth

24 oktober 2011 09:01

Tack för att du tar upp stora och viktiga frågor inom ett av mina intresseområden..!

Ifrågasätter inte dina uppgifter (källor..?) Wikipedia: The Great War "More than 70 million military personnel, including 60 million Europeans, were mobilised in one of the largest wars in history. More than 9 million combatants were killed, largely because of great technological advances in firepower without corresponding advances in mobility. It was the sixth deadliest conflict in world history."

WW2: It was the most widespread war in history, with more than 100 million military personnel mobilised. In a state of "total war", the major participants placed their entire economic, industrial, and scientific capabilities at the service of the war effort, erasing the distinction between civilian and military resources. Marked by significant events involving the mass death of civilians, including the Holocaust and the only use of nuclear weapons in warfare, it was the deadliest conflict in human history, resulting in 50 million to over 70 million fatalities.

Rickard Åkerlund

24 oktober 2011 16:42

Ber om ursäkt ifall mina siffror är fel. Det är svårt att hitta rätt uppgifter eftersom inte alla källor säger samma! :)

 
Ingen bild

lisbeth

24 oktober 2011 19:46

Du behöver inte alls be om ursäkt - historiker håller fortfarande på och räknar på förlustsiffrorna...

Rickard Åkerlund

24 oktober 2011 21:11

Ja, tyvärr är det så. Så mycket hemska saker har hänt och händer fortfarande i världen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rickard Åkerlund - 12 november 2011 14:14


Legitimation              (/) CHECKGymnasiebetyg        (/) CHECKVägbeskrivning        (/) CHECKTaggad som fan!!      (/) CHECKNu gäller det att ligga i hårt och vara fokuserad, både mentalt och psykiskt inför testerna hos Försvarsmakten. Jag ser mål...

Av Rickard Åkerlund - 10 november 2011 11:40

Hejsan, hoppsan allesammans. Nu är det bara en vecka kvar tills jag ska till Försvarsmakten och göra en jävla massa tester. Kommer att testa styrka och kondition och kommer få en grundlig läkarundersökning. Det blir även prov där man testar ordkunska...

Av Rickard Åkerlund - 7 november 2011 12:32

För några dagar sedan började jag känna mig småsjuk. Var väldigt trött, jag hade sovit dåligt. Hade också lite huvudvärk och inte alls någon matlust. Jag trodde först det berodde på att jag sovit väldigt lite så tänkte inte så mycket mer på det. Så t...

Av Rickard Åkerlund - 4 november 2011 09:34

Man har börjat använda sig utav dataspel som stridsträning. Mest för orderövningar men också för taktiska övningar. Under övningarna sitter deltagarna  i en lektionsal där alla datorer är sammankopplade i ett nätverk. Längst bak i salen sitter övings...

Av Rickard Åkerlund - 31 oktober 2011 16:37

Nu är det Halloween!! Så spännande. Ikväll kommer de döda att resa sig ut gravarna och börja hämnas på alla de som varit dumma - eller inte! Men det kommer bli en trevlig kväll i alla fall  Beroende på hur länge kalaset varar så kanske jag hoppar öve...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg. Jag bloggar om min väg till GMU (Grundläggande Militär Utbildning) och sedan en vidareutbildning inom ett militärt yrke.

Fråga mig

5 besvarade frågor

MILITÄRSÖK

Gilla min blogg på Facebook

Relevanta Länkar

Undersökning

Har du förtroende för det svenska Försvaret?
 Ja
 Nej

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards