Vägen till Försvarsmakten

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Träning inför militärtjänst

Av Rickard Åkerlund - 26 oktober 2011 12:50

För att bli Godkänd på militärutbildningen (GMU) så ställs det mycket krav på den fysiska hälsan och för att inte riskera katastrof när man börjat utbildningen är det viktigt att man tränar mycket innan så att man är väl förebredd på vad som komma skall. Tänkte därför ge er lite träningstips - både för er som ska göra GMU men såklart också för alla er som bara vill komma i form.




Det är viktigt att du anpassar träningen efter dina egna fysiska förutsättningar. Börja träna i lugnt tempo for att sedan öka succesivt. Undvik också att träna om du är förskyld eller har någon infektion i kroppen. Glöm heller inte att vila är en del utav träningen. Kroppen måste få tid att återhämta sig. 
Lyssna på kroppens signaler. Smärta är ofta ett tecken på att du kört för hårt och du bör därför ta det lite lugnare. 


Konditionen är själva kärnan i träningen och det kommer bli en stor del utav den militära utbildningen. Man måste ha bra kondition och vara uthållig för att kunna gå eller jogga långa sträckor. Träna därför inte endast genom att springa utan även genom att gå. Ta gärna med en ryggsäck för att samtidigt träna ryggen och fyll den med någon form av vikt. Målet är att tillslut bära med sig upp till 25 kg!


Styrka är också en mycket viktig del utav träningen. De flesta gå bara på gymmet när det tränar styrka vilket inte är bra i längden. På gym-maskiner utför man samma rörelser hela tiden vilket inte är bra för kroppen. Personligen så använder jag gymmet som ett komplement till övningar man gör inomhus där man använder sin egen kroppsvikt. Var noga med att träna:
       * Ben
       * Armar
       * Rygg
       * Mage
       * Bålstabilitet 
       * Vattenträning
       * Stretch 


Kosten är ofta något som hamnar lite avsides när man pratar om träning, men faktum är för att träningen ska göra någon större skillnad behöver man äta rätt. Ät regelbundet, på bestämda tider, ca 5-6 gånger per dag. Se också till att du äter varierat och mat från hela kostcirkeln. Frukt är också väldigt bra... upp till 5 fruker om dagen är kanon. Juice fungerar också lika bra! Laga så mycket av maten du kan själv och använd färska råvaror.. inget halvfabrikat!!!!


En annan super viktig sak är vatten. Drick mycket vatten, både före, under och efter träning!!


   


En annan sak som är nödvändigt är att träna närkamp. Förr så tränade jag Taekwondo men fick tyvärr sluta pga avståndet. Nu så läggar jag in närkampsträning i min vanliga träning så att jag är väl förberedd inför närkampsträningen man får på militärutbildningen.


Lycka till med träningen och ha så kul!!    

 
 
Ingen bild

lisbeth

26 oktober 2011 18:50

Utmärkt! Bra att du har med detta med kosten - inga halvfabrikat..urrk...

Det enda jag saknade är vikten av uppvärmning och nerjogg, stretching. för att undvika skador.

Rickard Åkerlund

26 oktober 2011 21:08

Ja, det har du rätt i. Jag tänkte ta med det först, men ville gå inte gå in på alltför många detaljer. Uppvärmning och nerjogg (anser iaf jag) är en del utav träningspasset (Värm upp-Jogga-Styrketräna-Varva ner) Ungefär så.

Men det är ack så viktigt. Funderar på att publicera träningsscheman och då kommer jag självklart ha med det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rickard Åkerlund - 12 november 2011 14:14


Legitimation              (/) CHECKGymnasiebetyg        (/) CHECKVägbeskrivning        (/) CHECKTaggad som fan!!      (/) CHECKNu gäller det att ligga i hårt och vara fokuserad, både mentalt och psykiskt inför testerna hos Försvarsmakten. Jag ser mål...

Av Rickard Åkerlund - 10 november 2011 11:40

Hejsan, hoppsan allesammans. Nu är det bara en vecka kvar tills jag ska till Försvarsmakten och göra en jävla massa tester. Kommer att testa styrka och kondition och kommer få en grundlig läkarundersökning. Det blir även prov där man testar ordkunska...

Av Rickard Åkerlund - 7 november 2011 12:32

För några dagar sedan började jag känna mig småsjuk. Var väldigt trött, jag hade sovit dåligt. Hade också lite huvudvärk och inte alls någon matlust. Jag trodde först det berodde på att jag sovit väldigt lite så tänkte inte så mycket mer på det. Så t...

Av Rickard Åkerlund - 4 november 2011 09:34

Man har börjat använda sig utav dataspel som stridsträning. Mest för orderövningar men också för taktiska övningar. Under övningarna sitter deltagarna  i en lektionsal där alla datorer är sammankopplade i ett nätverk. Längst bak i salen sitter övings...

Av Rickard Åkerlund - 31 oktober 2011 16:37

Nu är det Halloween!! Så spännande. Ikväll kommer de döda att resa sig ut gravarna och börja hämnas på alla de som varit dumma - eller inte! Men det kommer bli en trevlig kväll i alla fall  Beroende på hur länge kalaset varar så kanske jag hoppar öve...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg. Jag bloggar om min väg till GMU (Grundläggande Militär Utbildning) och sedan en vidareutbildning inom ett militärt yrke.

Fråga mig

5 besvarade frågor

MILITÄRSÖK

Gilla min blogg på Facebook

Relevanta Länkar

Undersökning

Har du förtroende för det svenska Försvaret?
 Ja
 Nej

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards